ЯМР видео: Оперният певец Михаел Фоле представя Вагнер под лъчите на… ЯМР

ЯМР: Немският баритон Михаел Фоле изпълнява Вагнер не под светлината на прожекторите, както е свикнал, а на най-необичайното за опера място – в тесния тунел на магнитно-резонансен томограф.

Това не е някаква приумица или желание за оригиналност, а много сериозен опит да се заснеме с научна цел какво произтича в гърлото на човека, когато говорният му апарат и дихателната с-ма са ангажирани да възпроизвеждат звуци.

В резултат се е получило прелюбопитно видео, което обхожда като сензация интернет под заглавия от рода на: Как изглежда отвътре гърлото на оперен певец? (Вижте видеото по-долу!)

Магнитно-резонансната томография все по-често се използва за изучаване на анатомията на човека. Но не като застинала снимка, а по време на естественото й функциониране. Модерната технология на ЯМР е изключително подходяща затова, защото е прецизно-детайлна и безопасна.

За улавяне на движение уредбата за ядр.-магнитно изследване се използва по различен начин. Когато се диагностицира болест – тоест патологично изменение в някой орган или тъкан, медиците заснемат ултра тънки срезове и по този начин разглеждат съответното място в детайли.

А за да се види даден орган или мускул в движение, се заснема една и съща картина последователно множество пъти и така се отчита промяната. Но прави са търсещите сензация с видеото на оперния певец – наистина получената картина представлява „поглед отвътре“.

Немският оперен певец Михаел Фоле се настанява в тръбата на ЯМР и изпява Песента на Вечерницата от операта на Рихард Вагнер „Танхойзер“. Така той дава възможност да се заснеме сложният комплекс от задачи, който човешкият организъм съвместява, когато пее.

На видеото ясно се проследява особената техника на дишане, положението на глътката, начина на извличане на звук и непривичната артикулация. Освен това Михаел Фоле позволява на страничните наблюдатели да заемат една абсолютно уникална гледна точка и да видят на практика как оперният певец създава специфичния звук, който отличава оперното пеене от другите видове артикулация.

„Забележителните оперни гласове са обработени, а не натурални, получени от съдбата като дар по рождение. Разбира се, има и природна даденост, но тя е усъвършенствана с много труд, дисциплина и физически тренировки. Да изпълняваш оперна музика изисква налагането на невероятен контрол върху целия говорен и дихателен апарат, за да се произведат толкова силни звуци.

ЯМР Сара Уилис

Сара Уилис и нейният череп на ЯМР

Оперната музика прилича на обикновено пеене толкова, колкото спринтът или овчарският скок приличат на обикновена гимнастика“, прави паралел музикалният директор на Royal Opera House сър Антонио Папано и пояснява: „Затова е важно певецът и неговият учител да създадат спойка, каквато постигат елитните спортисти с техните фамозни треньори“.

А баритонът Михаел Фоле изнася концерта в тръбата на ЯМР по покана на професор Матиас Ехтернах – главен лекар на болница в Мюнхен и хорист в свободното си време, който се е заел да проучи как човешкият глас работи по време на пеене.

Фоле споделя пред вестник „Мюнхнер Меркур“, че първоначално е обмислял да изпълни арията на дон Жуан от едноименната опера на Моцарт, но впоследствие е отхвърлил идеята с мотива, че тази роля може да го принуди да се движи твърде интензивно в тунела на ЯМР. Затова той се спира на относително спокойната и дори тъжна песен на Вечерницата от Вагнер.

Когато всичко е приключено, Фоле признава, че е бил твърде изненадан от заснетото видео. Особено е бил впечатлен от дължината на собствения си език, който баритонът определя като „безкраен“. Но кадрите са запечатали нещо по-съществено – неговата добра техника, постигната на базата на опита.

Михаел Фоле пее в магнитно-резонансен томограф през пролетта на 2016 година. Една година по-рано изпълнителката от Берлинската филхармония Сала Уилис свири в продължение на 2 часа на валдхорна в уредбата на магнитно-резонансната лаборатория на Института„Макс Планк” в Гьотинген. Тя демонстрира как се възпроизвеждат магичните и определено странни звуци, на които е способна валдхорната – този особен меден духов инструмент.

Ето как изглежда свиренето на валдхорна – поглед „отвътре“:

Разбира се, в апаратите за магн.-резонансно заснемане не е възможно да влизат метални предмети, защото те пречат на чистотата на изображението.

MRI ямр рихард вагнер

Арията е от „Танхойзер“ на Рихард Вагнер

Затова най-голямото предизвикателство в планираното изследване е да се измисли как Сара да свири на валдхорна без … валдхорна. Тоест без инструментът да влиза в тунела на уредбата. Е, измислили са го, както се вижда на видеото.

Впрочем, упражненията за валдхорна се заснемат в „годината на валдхорната“. 2015-та е посветена от Берлинската филхармония на медния духов инструмент. За валдхорнистите от ансамбъла това е изключително събитие.

А изследването, в което участва Сара Уилис, още един път поставя инструмента под светлините на прожекторите. Самата Сара Уилис също е забележителна – тя е първият валдхорнист от женски пол в състава на Берлинската филхармония.

Още подобни и свързани публикации:
ЯМР видео: Оперният певец Михаел Фоле представя Вагнер под лъчите на… ЯМР
5 (100%) 2 votes

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *